Vliegtuigcrash Einighausen 24 januari 1945

Hawker Typhoon noodlanding 

Op woensdag 24 januari 1945 maakte de Amerikaanse luchtmacht zich weer op om het gebied boven Zuid-Limburg te betreden. Het doel die dag was het ondersteunen van de grondtroepen tussen de rivieren Maas en Roer. Vanaf vliegveld Volkol in Brabant vertrokken omstreeks 12:15 uur negen Typhoons van het type IB onder leiding van Squadron Leader W. Smits. Ze vlogen voor het RAF No.184 Squadron. Boven het gebied kregen ze te maken met licht luchtafweergeschut van de Duitsers waarbij geen enkel vliegtuig werd getroffen. Links en rechts werden er door de Amerikaanse jachtvliegtuigen op zaken geschoten en werden er bommen gedropt op strategische punten. Alles verliep volgens plan en ze keerde daarna weer huiswaarts. 

Flight Officer Arthur William Atkinson Scott vloog die dag met de Typhoon met registratienummer NM 985. Onderweg kreeg hij problemen met zijn motor en trad er een storing op aan zijn C.S.U. systeem (Constant Speed Unit). Dit C.S.U systeem zorgde ervoor dat onder alle omstandigheden de propeller op een constante toerental bleef draaien. Bij Arthur Scott was dit echter niet meer het geval en zijn toerental stotterde als het ware waardoor zijn propeller steeds wisselde van toerental.  Hij verloor langzaam de controle over zijn vliegtuig en wist dat het niet meer veilig was om door te vliegen. In de verte zag hij weilanden liggen en besloot om daar met zijn Typhoon een noodlanding te maken. Zijn noodlanding voerde hij succesvol uit en hij kon veilig uit zijn kist stappen. De overige acht jachtvliegtuigen konden hun weg naar Volkol vervolgen en landde daar allemaal veilig omstreeks 13:25 uur.

Piloot Arthur Scott was op reeds bevrijd grondgebied geland en werd met behulp van de grondtroepen terug gebracht naar Volkol. Vanaf hier kon hij drie dagen later alweer instappen in een andere Typhoon jachtvliegtuig om deel te nemen aan verschillende missie. 

De carriere van Arthur Scott:

Piloot Arthur Scott was op 7 december 1944 aangekomen bij het No. 184 Squadron in Volkel en vloog zijn eerste missie binnen dat squadron op 13 januari 1945 naar Houffalize in België. Hij vloog die missie met de Typhoon NM 985 die later in Einighausen zou neerkomen. Hij was een zeer ervaren piloot op het einde van de oorlog en vloog meer dan vijftig ! missies voor het No. 184 Squadron. Er waren geregeld dagen dat hij twee of drie vluchten per dag maakte. In het Operations Summery Book van 29 januari 1945 vond ik een mooi stukje tekst: "Evening came and we had a few drinks on our F/O Scott, whose coming of age birthday it was. Congratulations to Scotty" waaruit we kunnen concluderen dat Arthur Scott geboren werd op 29 januari. 

In mijn verdere onderzoek heb ik kunnen achterhalen dat zijn laatste vlucht binnen het No. 184 Squadron heeft plaatsgevonden op 29 april 1946. Wat er daarna met hem gebeurd is heb ik niet kunnen achterhalen.

Zijn trieste dood:

Piloot Arthur Scott vierde op 29 januari 1946 zijn verjaardag en kon toen niet vermoeden dat dit zijn laatste dag zou zijn dat hij in leven was. De oorlog was inmiddels voorbij en hij had heel wat keren geluk gehad toen hij aan de verschillende missies had deelgenomen. De dag na zijn verjaardag, 30 januari 1946 werd hij opgehaald met een RAF post vliegtuig, een Dakota met registratienummer KN500. Vanuit India vloog dit vliegtuig terug naar de basis in Menbury (Engeland)  om onderweg de laatste luchtmachtpersoneel, waaronder een aantal veteranen op te halen. Dakota KN500 stopte hierbij in Italië en Frankrijk (Istres). Nadat de Dakota KN500 in Istres was opgestegen kwam het vliegtuig boven Le Mans in een zware storm terecht en kwam in de problemen. De piloot, Harry Raymond Shephard overtrok het vliegtuig en het vliegtuig kwam in een spin terecht op 6 kilometer hoogte waarna het vliegtuig om 18:15 uur neerstortte. Niemand aan boord van Dakota KN500 overleefde het gebeuren. Piloot Arthur Scott zat in het vliegtuig als passagier en vond hierbij zijn trieste dood. De crash kosstte elf mensen het leven waaronder vier bemanningsleden en zeven passagiers. Het vliegtuig was in een weide bij een plaats genaamd Les Bondes, op Téloché aan de rand van Ruaudin neergestort.

Piloot Arthur Scott werd slecht 22 jaar oud en ligt sinsdien begraven op het Le Grand-Luce War Cemetery. Op dit kerkhof liggen in totaal 42 militairen begraven. 

Op de crashplaats is een gedenksteen onthuld op 2 mei 2008. 

Vluchten van de Typhoon NM 985:

De Typhoon jachtvliegtuig met registratienummer NM 985 heeft volgens onderzoek maar slecht acht missies gevlogen. Nadat het vliegtuig haar noodlanding had gemaakt is het vliegtuig met registratienummer NM 985 niet meer voorgekomen in de logboeken van het No. 184 Squadron. Onderzoek heeft uitgewezen dat het toestel nergens meer ingezet werd dus de kans bestaat dat het vliegtuig ter plekke in Einighausen uit elkaar werd gehaald. De crashplaats in Einighausen leent zich ook niet om na reparatie opnieuw met een vliegtuig op te stijgen of het toestel moet versleept zijn naar een andere locatie. Ook is het niet duidelijk geworden of het vliegtuig een buiklanding gemaakt heeft danwel gewoon op het landingsgestel landde. Mocht het vliegtuig niet gebruikt hebben gemaakt van het landingsgestel, dan was er waarschijnlijk aanzienlijk meer schade omdat de propellerbladen dan krom gebogen werden tijdens de noodlanding. Alleen bodemonderzoek kon ons op deze vragen misschien nog een antwoord geven.

Onderstaande acht vluchten heeft dit vliegtuig gemaakt, waarvan de eerste twee met een andere piloot en daarna door Arthur Scott.

  • 01-01-1945 Typhoon MN985 met Flight Officer F. Walker
  • 04-01-1945 Typhoon MN985 met Flight Officer A. Pavitt
  • 13-01-1945 Typhoon MN985 gewapende verkenning naar Houffalize (B)
  • 22-01-1945 Typhoon MN985 missie naar Duitse stad Ophoven in de ochtend
  • 22-01-1945 Typhoon MN985 missie omgeving Heinsberg in de middag
  • 23-01-1945: Typhoon MN985 gewapende verkenning in omgeving van Roermond in de ochtend
  • 23-01-1945: Typhoon MN985 gewapende verkenning in de omgeving van Munster
  • 24-01-1945: Typhoon NM985 ondersteuning grondtroepen tussen Maas en Roer. Noodlanding Einighausen

Onderzoek 2025 - 2026:

In de loop der jaren had ik al vernomen dat er ten Zuid Westen van Limbricht een éénpersoonsvliegtuig was neergekomen in de oorlog. Echter een indictatie ten Zuid Westen van Limbricht is nogal een ruim begrip. In een rapport dat ik in 2025 onder ogen kreeg stond vermeld dat dit vliegtuig behoorde tot het No.184 Squadron van de RAF. 

Onderzoek in het Engels Nationaal archief gaf meer duidelijkheid omdat in het achief de Operations Record Books van het No.184 Squadron aanwezig waren. In het Operations Record Book van januari 1945 kwam ik het volgende tegen:

Hierin stond vermeld dat Arthur Scott een noodlanding had gemaakt op de locatie K6669, wat vrij vertaald naar de huidige GPS coordinaten een landbouw perceel is in Einighausen aan de Stroetlingsweg. Mijn ervaring met eerdere vliegtuigcrashes en de daarbij genoteerde locaties zijn positef en vrijwel altijd kon ik op die locaties nog vliegtuigresten vinden. 

Dit gaf me aanleiding om via het Kadaster in contact te komen met de huidige perceeleigenaar om te bespreken of we konden samenwerken. Het was november 2025 dat ik in contact kwam met Eric Bergmans uit Susteren. Eric had sinds 2012 het betreffende perceel in zijn bezit en van hem kreeg ik  toestemming om het perceel te onderzoeken. Echter doordat het veld pas net ingezaaid was met koren, ten behoeve van de "Oude Ambachten" in Einighausen editie 2026  kon ik het veld niet eerder betreden dan in de late zomer van 2026. Er kwam een lange tijd van wachten en de vraag bleef of er werkelijk nog iets te vinden zou zijn van de Typhoon NM 985 die daar volgens het Operations Record Book was neergekomen. Misschien was er weinig schade ontstaan bij de noodlanding en kon het vliegtuig gerepareerd worden, maar het zou ook zomaar kunnen dat het vliegtuig ter plekke gesloopt werd. Een aantal vragen waar we lang op moesten wachten.......................